Annalena Groppe
Contact
Tel.: +49 6341 280-38554
a.groppe[at]rptu.de
Annalena Groppe has been a research assistant at the Peace Academy since October 2019 and works on conflicts over democracy around the Hambach Castle. She develops peace education responses to structurally and verbally violent narratives by right-wing actors on the significance of the Hambach Festival.
She studied Social and Religious Studies at the University of Bochum and completed the Master Program "Peace, Development, Security and International Conflict Transformation" at the University of Innsbruck. In her work she draws on practical pedagogical experience as an educational consultant at Friedenskreis Halle e.V. There she networked organizations, trained educators and organized the conference "Verbindendes stärken! (Empowering connection!)" of the Network Peace Education in Central Germany.
Annalena Groppe‘s PhD project explores the topic of peace education in polarizing conflicts over democracy using the case study of the 'Neues Hambacher Fest', a right-wing populist event on the Hambach castle near Neustadt a.d.W. Together with regional and educational actors, she follows the framework of participatory action research to investigate how peace education can convey the necessary competencies in these conflicts.
Research Focus:
- Peace and Conflict Research
- Peace Education
- Conflict Transformation in Germany
- Conflicts over democracy
- Development Cooperation - theories and critiques
- Religion, Peace and Conflict
- Regional Focus: Germany
Concepts
- Transrational Peace Philosophy / Elicitive Conflict Transformation
- Postcolonial Theory
- Phenomenology
Methods
- Participatory Action Research
- Narrative Methods
- Elicitive Conflict Mapping
- Auto-Ethnography
Seminar: „Aktionsforschung: Friedenspädagogik in polarisierenden Konflikten um Demokratie“ Universität Koblenz-Landau, SoSe 2022
Co-Facilitation Seminar: „Global Challenges, Local Struggles, Transnational Solidarities“ beim Summer Peacebuilding Institute (SPI) des Center for Justice and Peacebuilding (CJP) an der Eastern Mennonite University (EMU) in Harrisonburg, USA.
Seminar: Menschenrechtsbildung und Friedenspädagogik, Universität Koblenz-Landau, WiSe 2020/21 & SoSe 2021.
Seminar (gemeinsam mit Christof Starke und Agnes Sander): Einführung in die Friedenspädagogik, Hochschule Merseburg, WiSe 2017/18.
Member of the editorial team of the Peace Academy blog.
Interview„Spiritualität als Friedenswerkzeug. Interviews aus einer jüdisch-palästinensischen Dorfgemeinschaft“ mit dem Religionswissenschaftlichen Medien- und Informationsdienst e.V. (REMID). 02. April 2015.
Articles and Book chapter
Groppe, Annalena (2023) „Elicitive Peace Education in Polarizing Conflicts over Democracy. A Relational Perspective compementing Prevention of Radicalization.“ In: Radicalization and Collective Violence, herausgegeben von Daniel Beck und Julia Renner. Wiesbaden: Springer VS.
Groppe, Annalena, und Melanie Hussak (2023): „Friedenspädagogische Perspektiven auf Heterogenität als Potenzial für Konfliktbearbeitung in Landau“. In: Heterogenität und Diversität in Städten mittlerer Größe: Das Beispiel Landau in der Pfalz, herausgegeben von Barbara Pusch, Susanne Spieker, und Christopher Horne. S. 67–83. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39076-1_4.
Starke, Christof; Groppe, Annalena (2019): Frieden Fühlen?! Wie Emotionen in der Friedensbildung global-politisch Bedeutung haben. In: Außerschulische Bildung. Nr. 2. S. 40-46.
Groppe, Annalena (2016): Spirituality as Peace Work. Idea and Practice of Spirituality as a Tool for Peace in a Jewish-Palestinian Community in Israel. In: Zeitschrift Für Junge Religionswissenschaft. Bd. 11.
Edited Volumes
Dany, Charlotte; Groppe, Annalena (2021): Peace and the Pandemic. International Perspectives on Social Polarization and Cohesion in Times of COVID-19. Peace Perspectives - Working Paper Series of the Peace Academy Rhineland Palatinate No. 1.
Working Papers and Online Articles
Groppe, Annalena (2023): Moving Peace Education Learning in polarizing conflicts as a visiting scholar in the USA. Friedensakademie-Blog. 27.09.2023.
Groppe, Annalena (2023): Konflikte um Demokratie am Hambacher Schloss – Berührungspunkte von Konfliktberatung und kritischer (Friedens-) Bildung. In: Streit und Struntz Impulstext Nr. 31.
Groppe, Annalena (2022): Konflikte um den Demokratieort Neustadt - Kommunale Konfliktberatung als Potential? Friedensakademie-Blog. 11.11.2022
Groppe, Annalena, Kristina Langeder-Höll, und Birgit Riegler (2021): „Demokratie_Brüche_erhellen. Jahrestagung des AK Friedenspädagogik der AFK, Landau/Pfalz, 11.-13. Oktober 2021“. In: Wissenschaft & Frieden, Nr. 4: S. 55–56.
Groppe , Annalena; Hussak, Melanie (2021): Friedenspädagogik in Transformation. Potentiale eines vielfältigen Feldes. In: Wissenschaft & Frieden. S. 6-9.
Groppe, Annalena (2021): Peace Education in Polarizing Conflicts over Democracy. In: Dany, Charlotte; Groppe, Annalena: Peace Perspectives No. 1: Peace and the Pandemic - International Perspectives on Social Polarization and Cohesion in Times of COVID-19. S. 6-15.
Groppe, Annalena (2020): Verbunden in Quarantäne? Neue Formen Transpersonalen Lernens in der COVID-19-Pandemie. Friedensakademie-Blog. 25.04.2020.
Groppe, Annalena (2019): Unfolding Stories – Transforming Understandings of Development. Many Peaces Magazin. 29.05.2019.